Oudervereniging Sint Jozefschool

 

Statuten

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze statuten wordt verstaan onder:

  1. school: de Sint Jozefschool, Zwarteweg 2, 8112 AB Nieuw-Heeten, BRIN 06QI
  2. leerlingen: de leerlingen van de school;
  3. ouders: de personen die de feitelijke verzorging en opvoeding van een of meer leerlingen op zich hebben genomen, en die woonachtig zijn op het adres waar de leerlingen blijkens de leerlingenadministratie van de school woonachtig is;
  4. directeur: de directeur van de school;
  5. personeel: het aan de school verbonden personeel;
  6. bevoegd gezag: het bevoegd gezag van de school als bedoeld in de Wet op het primair onderwijs, i.c. de Stichting mijnplein te Raalte;
  7. schoolbestuur: het bestuur van het bevoegd gezag;
  8. medezeggenschapsraad: de medezeggenschapsraad van de school, als bedoeld in artikel 3 van de Wet medezeggenschap op scholen.

 

Artikel 2. Naam en zetel

1. De vereniging draagt de naam Oudervereniging Sintjozefschool

2. De vereniging is gevestigd te Nieuw Heeten, gemeente Raalte.

 

Artikel 3. Doelen en middelen

1. De vereniging stelt zich ten doel:

  1. de betrokkenheid van de ouders bij de school te bevorderen;
  2. bij de ouders kennis en inzicht op het gebied van het onderwijs te bevorderen; en mede daardoor
  3. de samenwerking tussen de ouders, het schoolbestuur en het personeel met betrekking tot het onderwijs en de vorming van de leerlingen binnen de school en in verband met de school te bevorderen.

2. De vereniging zal haar taak uitoefenen in overeenstemming met de grondslag van de school en het bevoegd gezag.

3. De vereniging tracht haar doelen te bereiken door:

  1. het geven van informatie;
  2. het houden van ouderbijeenkomsten;
  3. het organiseren van activiteiten die de goede gang van het onderwijs, het welzijn van de leerlingen en hun ontwikkeling bevorderen;
  4. te fungeren als klankbord voor (de oudergeleding van) de medezeggenschapsraad;
  5. het innen van de ouderbijdragen als bedoeld in artikel 13 lid 1 onder c van de Wet medezeggenschap op scholen;
  6. alle andere geoorloofde middelen welke tot de doelen van de vereniging dienstig zijn.

 

Artikel 4. Geldmiddelen

1. De geldmiddelen van de vereniging worden op wettige wijze verkregen uit contributies, ouderbijdragen, subsidies, donaties, leningen, schenkingen, erfstellingen, legaten en andere haar rechtmatig toekomende baten.

2. Schenkingen, erfstellingen of legaten mogen niet aangenomen worden, wanneer daaraan voorwaarden verbonden zijn, die strijdig zijn met de grondslag van de school en de stichting of bezwaarlijk zijn voor de verwerkelijking van het doel van de vereniging.

Erfstellingen kunnen voorts slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.

3. Het verenigingsjaar valt samen met het schooljaar en loopt van 1 augustus van enig jaar tot en met 31 juli van het daaropvolgende jaar. Het boekjaar is gelijk aan het verenigingsjaar.

4. De algemene vergadering benoemt jaarlijks een kascommissie, bestaande uit twee leden van de vereniging die geen deel uitmaken van het bestuur, het personeel of het bevoegd gezag. De kascommissie onderzoekt de balans van de vereniging en de staat van baten en lasten alsmede de daarbij behorende toelichting, en brengt aan de algemene vergadering verslag uit van haar bevindingen. Het bestuur is verplicht de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen die ze redelijkerwijze voor de uitoefening van haar taken nodig heeft en stelt desgewenst de boeken, bescheiden en andere gegevensdragers voor raadpleging beschikbaar. De kascommissie kan zich voor rekening van de vereniging laten bijstaan door een extern deskundige.

Een lid van de kascommissie heeft een zittingstermijn van een jaar en kan één maal herbenoemd worden.

 

Artikel 5. Leden

1. Het lidmaatschap van de vereniging staat open voor ouders, die de doelen van de vereniging onderschrijven en zich bereid verklaard hebben de jaarlijkse contributie te voldoen.

2. De directeur vraagt aan degenen die een kind als leerling aanmelden of zij zich tevens willen aanmelden als lid van de vereniging, en verstrekt bij een bevestigend antwoord een inschrijfformulier voor het lidmaatschap.

3. Het bestuur beslist binnen één maand na ontvangst van het inschrijfformulier over de toelating.

4. Wanneer de inschrijving geweigerd wordt, kan de belanghebbende binnen dertig dagen nadat de beslissing te zijner kennis is gebracht, schriftelijk in beroep komen bij de algemene vergadering, die daarover in haar eerstvolgende vergadering uitspraak doet.

De algemene vergadering is niet verplicht een beslissing te nemen in een vergadering, welke gehouden wordt binnen veertien dagen na de indiening van het beroep. Hangende het beroep is de belanghebbende geen lid.

5. Het lidmaatschap is persoonlijk.

6. Het lidmaatschap neemt een aanvang op het moment dat het kind als leerling is ingeschreven.

7. Het lidmaatschap eindigt:

  1. door overlijden van het lid;
  2. wanneer het lid geen ouder meer is in de zin van artikel 1 onder c;
  3. door opzegging door het lid;
  4. door opzegging namens de vereniging;
  5. door ontzetting (royement).

8. Opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging of door het lid kan slechts tegen het einde van het lopende verenigingsjaar en schriftelijk geschieden, met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken.

9. De opzegging is mogelijk wanneer een lid heeft opgehouden te voldoen aan de vereisten door de statuten voor het lidmaatschap gesteld;

Opzegging is met onmiddellijke ingang mogelijk wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

10. Ontzetting uit het lidmaatschap kan alleen door het bestuur worden uitgesproken:

  1. wanneer een lid handelt in strijd met de statuten, reglementen of besluiten van de vereniging; en/of
  2. wanneer een lid de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.

11. Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging of ontzetting wordt het betrokken lid ten spoedigste schriftelijk, met opgave van redenen, in kennis gesteld. Opzegging namens de vereniging geschiedt door het directeur-bestuurder.

Binnen één maand na ontvangst van de kennisgeving van het besluit kan de betrokkene schriftelijk in beroep komen bij de algemene vergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst.

12. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft de gehele jaarlijkse contributie verschuldigd.

 

Artikel 6. Buitengewone leden en donateurs

1. Leden van het schoolbestuur of van het personeel die niet behoren tot de ouders, alsmede personen die uit hun van hun deskundigheid of anderszins naar het oordeel van de algemene vergadering daarvoor in aanmerking komen kunnen door de algemene vergadering worden voorgedragen voor het buitengewoon lidmaatschap. Het bestuur kan besluiten buitengewone leden vrij te stellen van het betalen van contributie.

2. Donateurs zijn personen of rechtspersonen die bereid zijn een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen bedrag te doneren aan de vereniging. Zij kunnen worden uitgenodigd tot het bijwonen van de algemene vergadering, maar hebben daar geen spreekrecht en stemrecht.

 

Artikel 7. Organen

De vereniging kent de volgende organen:

  1. het bestuur;
  2. de algemene vergadering.

 

Artikel 8. Bestuur. Omvang, benoeming, schorsing en ontslag.

1. Het bestuur bestaat uit ten minste drie en ten hoogste zeven natuurlijke personen.

2. De leden van het bestuur worden benoemd door de algemene vergadering uit de leden van de vereniging.

3. Tot lid van het bestuur is niet benoembaar een persoon die:

  1. lid van een orgaan van het bevoegd gezag;
  2. lid is van het personeel;
  3. bloed- of aanverwant tot in de derde graad is van een ander lid van het bestuur dan wel van een persoon die een managementfunctie vervult binnen de school;
  4. lid is van de medezeggenschapsraad van de school dan wel van de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad verbonden aan het geheel van de onder het bevoegd gezag ressorterende scholen.

4. Leden van het bestuur worden benoemd voor een periode van vier jaar. Zij zijn eenmaal terstond herbenoembaar.

5. Een lid van het bestuur dat ter vervulling van een tussentijdse vacature is benoemd, treedt af op het tijdstip dat degene in wiens plaats hij is benoemd, zou moeten aftreden, met dien verstande dat dit deel van de zittingsperiode voor de berekening van de maximale zittingsduur buiten beschouwing wordt gelaten wanneer hij in de tweede helft van de zittingsperiode van zijn voorganger tot de raad is toegetreden.

6. Het bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aan.

De functies van secretaris en penningmeester kunnen in één persoon verenigd zijn.

7. Een lid van het bestuur kan door de algemene vergadering te allen tijde worden geschorst of ontslagen. Een schorsing, die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn.

8. Het lidmaatschap van het bestuur eindigt voorts:

  1. door overlijden;
  2. door het eindigen van het lidmaatschap van de vereniging;
  3. door bedanken;
  4. door het verlies van het vrije beheer over zijn vermogen.

9. In het geval een of meer vacatures zijn in het bestuur voorziet het bestuur zo snel als mogelijk daarin.

10. Het bestaan van een of meer vacatures in het bestuur tast de rechtsgeldigheid van de bestuursbesluiten niet aan.

11. Bij belet of ontstentenis van alle leden van het bestuur berust bij de directeur de bevoegdheid een algemene vergadering bijeen te roepen met het oogmerk een nieuw bestuur te vormen.

Tot het aantreden van een nieuw bestuur verzoekt de directeur twee leden van de vereniging een bestuur ad interim te vormen. Dee leden zijn gedurende de periode tot een nieuw bestuur aantreedt bevoegd tot het verrichten van de noodzakelijke bestuursdaden en worden voor wat deze bestuursdaden betreft met een bestuurder gelijkgesteld.

 

Artikel 9. Bestuur. Algemene taken en bevoegdheden; vertegenwoordiging

1. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging.

2. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging en van alles betreffende de werkzaamheden van de vereniging naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de vereniging kunnen worden gekend.

3. Bij de vervulling van hun taak richten de leden van het bestuur zich naar het belang van de vereniging en de school.

4. Het bestuur is bevoegd tot alle daden van beheer en beschikking ten aanzien van de bezittingen van de vereniging, met dien verstande evenwel dat het de machtiging van de algemene vergadering en vervolgens de instemming van de oudergelding van de medezeggenschapsraad behoeft voor het vaststellen van de hoogte en de bestemming van de ouderbijdragen en donaties;

Het bestuur is niet bevoegd tot het verrichten van rechtshandelingen strekkende tot

  1. het verkrijgen, vervreemden of bezwaren van registergoederen;
  2. het sluiten van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een derde verbindt.

5. Een lid van het bestuur neemt niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming indien hij daarbij een direct of een indirect persoonlijk belang heeft dat tegenstrijdig is met het belang van de vereniging of de school. Wanneer hierdoor geen bestuursbesluit kan worden genomen, wordt het besluit genomen door de algemene vergadering.

6. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechte.

7. De bevoegdheid tot vertegenwoordiging komt tevens toe aan de voorzitter en de secretaris gezamenlijk, dan wel de voorzitter en de penningmeester gezamenlijk, mits ter uitvoering van door of vanwege het bestuur of de algemene vergadering wettig genomen besluiten.

 

Artikel 10. Bestuur. Werkwijze

1. Het bestuur beraadslaagt zo dikwijls als hij dat nodig acht, doch ten minste zes maal per jaar.

2. Het bestuur komt bijeen op verzoek van de voorzitter, van twee of meer leden of van de directeur.

3. Een lid van het bestuur kan zich niet door een ander lid van het bestuur in een vergadering van het bestuur laten vertegenwoordigen.

4. Alleen wanneer ten minste de helft van het aantal leden van het bestuur aanwezig is kan het bestuur ter vergadering rechtsgeldige besluiten nemen.

Bij de bepaling van het quorum wordt niet gerekend met leden van het bestuur die tijdelijk hun functie niet kunnen of mogen uitoefenen.

5. Besluitvorming binnen het bestuur vindt plaats op basis van consensus. Is consensus niet mogelijk dan wordt binnen het bestuur gestemd over voorstellen.

6. Buiten vergadering kunnen eveneens rechtsgeldige besluiten worden genomen mits schriftelijk en met eenparigheid van stemmen van alle leden van het bestuur. Van een dergelijk besluit wordt in het verslag van de eerstvolgende vergadering van het bestuur melding gemaakt.

7. De vergaderingen van het bestuur worden bijgewoond door de directeur, met dien verstande dat tenminste eenmaal per jaar het bestuur vergadert buiten aanwezigheid van de directeur. In deze vergadering bespreekt het bestuur het functioneren van het bestuur.

8. Het bestuur pleegt ten minste eenmaal per jaar overleg met de medezeggenschapsraad.

Dit overleg is gericht op informatie-uitwisseling en kan buiten aanwezigheid van de directeur plaatsvinden, indien het bestuur dit nodig of nuttig oordeelt.

 

Artikel 11. Algemene vergadering

1. Jaarlijks voor 1 december wordt een algemene vergadering gehouden. De agenda vermeldt in elk geval:

  1. de periodieke verkiezingen van de leden van het bestuur en benoeming van de leden van de kascommissie als bedoeld in artikel 4 lid 4;
  2. de rekening en verantwoording over het afgelopen boekjaar door het bestuur, zulks onder overlegging van een balans en een staat van baten en lasten en de bijbehorende toelichting, en een verslag van de kascommissie;
  3. een voorstel door het bestuur tot vaststelling van de hoogte en bestemming van de ouderbijdragen voor het volgende schooljaar;
  4. een voorstel door het bestuur tot vaststelling van de hoogte van de contributie voor het volgende verenigingsjaar.

De balans en de staat van baten en lasten zijn ondertekend door de leden van het bestuur. Ontbreekt de ondertekening van een of meer van hen dan wordt daar onder opgave van redenen melding gemaakt.

2. Het bestuur is voorts bevoegd een algemene vergadering te beleggen wanneer het dit nodig acht.

3. Het is tot de bijeenroeping verplicht op een termijn van niet langer dan vier weken, wanneer tenminste tien leden een daartoe strekkend schriftelijk verzoek bij het bestuur hebben ingediend.

Wanneer het bestuur aan zulk een verzoek niet binnen veertien dagen gevolg heeft gegeven, zijn de verzoekers tezamen bevoegd tot het bijeenroepen van een algemene vergadering, die zo nodig zelf in haar leiding voorziet.

4. Een algemene vergadering moet tenminste zeven dagen van te voren schriftelijk worden geconvoceerd. De convocatie moet behalve datum, tijd en plaats van de vergadering tevens de agenda vermelden.

5. De voorzitter van het bestuur treedt ook als zodanig op in de algemene vergadering.

6. Alle leden die niet geschorst zijn hebben toegang tot de algemene vergadering. Per adres als bedoeld in artikel 1 onder c kan één stem worden uitgebracht.

7. Een stemgerechtigd lid is kan aan een andere stemgerechtigde schriftelijk volmacht verlenen tot het uitbrengen van zijn stem.

Aan de eis van schriftelijkheid van de volmacht wordt voldaan indien de volmacht elektronisch is vastgelegd.

8. Een geschorst lid van de vereniging, dan wel een aspirant-lid van wie de inschrijving geweigerd is, dan wel een persoon van wie het lidmaatschap is opgezegd door het bestuur of die ontzet is uit het lidmaatschap, heeft toegang tot de vergadering waarin het door hem bestreden besluit wordt behandeld, en is bevoegd daarover het woord te voeren.

 

Artikel 12. Stemmingen en verkiezingen

1. Voor zover in deze statuten niet anders wordt bepaald, worden alle besluiten genomen met volstrekte meerderheid van stemmen.

2. Over zaken wordt mondeling, over personen schriftelijk gestemd.

3. Blanco stemmen tellen niet mee.

4. Bij staken van stemmen over zaken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

5. Het stemrecht kan eveneens worden uitgeoefend door gebruikmaking van een elektronisch communicatiemiddel

6. Voor de toepassing van het vorige lid is vereist dat de stemgerechtigde via het elektronisch communicatiemiddel kan worden geïdentificeerd, rechtstreeks kan kennisnemen van de verhandelingen ter vergadering en het stemrecht kan uitoefenen.

7. Stemmen die voorafgaand aan de algemene vergadering via een elektronisch communicatiemiddel worden uitgebracht, doch niet eerder dan op de tiende dag vóór die van de vergadering, worden gelijk gesteld met stemmen die ten tijde van de vergadering worden uitgebracht.

8. De voorwaarden die worden gesteld aan het gebruik van het elektronisch communicatiemiddel, worden bij de oproeping tot de vergadering bekend gemaakt.

9. Wordt bij een verkiezing bij eerste stemming geen volstrekte meerderheid behaald, dan volgt een tweede vrije stemming. Verkrijgt ook dan niemand de volstrekte meerderheid, dan vindt herstemming plaats tussen hen, die bij de tweede stemming tegelijkertijd het hoogste aantal stemmen op zich verenigden, of, indien het hoogste stemmental niet tegelijkertijd verkregen werd door twee of meer personen, tussen hen, die bij de tweede stemming de hoogste twee aantallen stemmen verwierven.

10. Wordt bij de derde stemming geen volstrekte meerderheid behaald, dan wordt degene, die bij deze stemming het hoogste aantal stemmen verkreeg, geacht te zijn gekozen. Wordt bij de derde stemming het hoogste aantal stemmen tegelijkertijd verkregen door twee of meer personen, dan wordt van hen de oudste in jaren geacht te zijn gekozen.

11. Het ter vergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter omtrent de uitslag van een stemming of verkiezing is beslissend.

Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit voor zover gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.

12. Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van een in het vorige lid bedoeld oordeel de juistheid ervan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de meerderheid van de vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of door middel van stembriefjes geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt.

Door deze nieuwe stemming vervallen de rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.

13. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op andere vergaderingen die binnen het kader van de vereniging op grond van deze statuten plaatsvinden.

 

Artikel 13. Reglementen en commissies

1. De algemene vergadering stelt op voorstel van het bestuur een huishoudelijk reglement vast, dat geen bepalingen mag bevatten die in strijd zijn met deze statuten, en waarin in elk geval zijn geregeld:

  1. de hoogte van de contributie;
  2. de wijze van inning van de ouderbijdragen;
  3. de wijze van beschikbaarstelling van de ouderbijdragen aan (activiteiten van) de school.

2. Verder is elk orgaan van de vereniging bevoegd commissies in te stellen waarvan de taken en bevoegdheden in een apart reglement worden vastgelegd, met dien verstande dat door het bestuur vast te stellen reglementen de goedkeuring behoeven van de algemene vergadering.

 

Artikel 14. Statutenwijziging

1. Wijziging van deze statuten is mogelijk bij besluit van de algemene vergadering, waartoe werd opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering is tenminste zeven dagen.

2. Zij, die een oproep tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten tenminste vijf dagen voor de dag der vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen, op een daartoe geschikte plaats voor de leden ter inzage te leggen, dan wel langs elektronische weg beschikbaar stellen, tot na afloop van de dag waarop de vergadering wordt gehouden.

3. Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten op voorstel van het bestuur of van tenminste vijfentwintig leden.

4. Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten met een meerderheid van tenminste twee-derde deel van de uitgebrachte geldige stemmen en onder voorwaarde dat ten minste twee-derde deel van het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

5. Is het vereiste aantal leden niet aanwezig, dan wordt binnen veertien dagen, doch niet binnen zeven dagen, een tweede algemene vergadering gehouden, welke ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, het voorstel tot statutenwijziging kan aannemen met meerderheid van twee-derde deel van de uitgebrachte geldige stemmen.

6. Het bepaalde in de vorige twee leden is niet van toepassing indien ter algemene vergadering alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit tot statutenwijziging met algemene stemmen wordt aangenomen.

7. Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat er een notariële akte van is opgemaakt. Het bestuur is verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en de gewijzigde statuten neer te leggen ten kantore van het Handelsregister.

 

Artikel 15. Fusie, splitsing of ontbinding van de vereniging

1. Fusie, splitsing of ontbinding van de vereniging is mogelijk bij besluit van de algemene vergadering.

Het gestelde in artikel 14 lid 4 tot en met 7 is hierop van overeenkomstige toepassing.

2. Een besluit tot ontbinding wordt geacht tevens een besluit tot vereffening te zijn. Indien bij een zodanig besluit te dien aanzien geen andere regelingen zijn gesteld, geschiedt de vereffening door het bestuur. De vereffening geschiedt met inachtneming van de daarvoor geldende wettelijke voorschriften.

3. De algemene vergadering stelt bij haar besluit tot ontbinding van de vereniging de bestemming vast van een eventueel batig saldo, en wel zo veel mogelijk in overeenstemming met het doel van de vereniging.

4. Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit tot de vereffening van haar vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten zoveel mogelijk van kracht. In stukken en aankondigingen die van haar uitgaan, moeten aan de naam van de vereniging worden toegevoegd de woorden ’in liquidatie’.

5. Na afloop van de vereffening blijven de boeken, bescheiden en overige gegevensdragers van de ontbonden vereniging gedurende de door de wet bepaalde termijn onder berusting van de door de vereffenaar aangewezen persoon.

 

Artikel 16. Slotbepaling

In gevallen waarin de wet, de statuten en in werking getreden reglementen niet voorzien, beslist het bestuur.